Paragrafen

Paragraaf Financiering

Wij willen de benodigde externe financiering zo beperkt mogelijk te houden door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken. Indien we aanvullend gebruik moeten maken van externe financiering, dan trekken we deze tegen zo laag mogelijke kosten aan. Daarbij maken zo veel mogelijk gebruik van kortlopende financieringen, omdat de rente voor kortlopende financiering normaliter lager is dan de rente voor langlopende financieringen. De ontwikkeling van de rentetarieven volgen we nauwlettend. Bij het afsluiten van leningen houden we rekening met de, in de uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden vastgestelde, kasgeldlimiet en renterisiconorm.

Leningenportefeuille
Onze leningenportefeuille laat een zeer divers beeld zien. Alle leningen zijn aangetrokken met een vast rentepercentage gedurende de gehele looptijd en luiden uitsluitend in euro’s De huidige portefeuille bestaat per 1 januari 2022 uit 16 leningen voor een totaalbedrag van € 74,4 miljoen.

Het verloop van de huidige leningenportefeuille is als volgt:

Bedragen x € 1.000

Jaartal

Boekwaarde
1 januari

Aflossing

Rentelast

Gemiddeld rentepercentage

2022

74.704.172

2.236.876

1.931.254

2,59%

2023

72.467.296

10.236.876

1.737.986

2,40%

2024

62.230.419

10.236.876

1.337.690

2,15%

2025

51.993.543

5.236.876

1.108.289

2,13%

2026

46.756.667

2.091.667

1.001.475

2,14%

* In 2023 en 2024 vervalt er een fixe-lening van € 8 miljoen.

Renterisiconorm
De renterisiconorm betreft dat deel van de langlopende financieringsbehoefte dat maximaal per jaar aan schuldvernieuwing onderhevig is in de vorm van aflossingen en renteherziening. Het doel van de renterisiconorm is het risico bij herfinanciering te beheersen.

De renterisiconorm is bepaald op 20% van de begrotingsomvang 2023 van € 152,4 miljoen is € 30,5 miljoen. Het totaal van de aflossingen 2023 bedraagt op basis van de huidige langlopende geldleningen € 10,2 miljoen, waarmee wij ruim binnen de renterisiconorm blijven. Ook de jaren daarna blijven we ruimschoots onder deze norm. Zie hiervoor de hiervoor opgenomen tabel betreffende de leningenportefeuille.

Rentevisie
Het geven van een rentevisie is en blijft een lastige aangelegenheid. De praktijk leert dat op de rentemarkt een groot aantal variabelen een rol kunnen spelen. Er zijn echter diverse instanties die rentevisies afgeven. Eén daarvan is Thésor. Maandelijks stellen zij een rentenotitie op, waarin wordt ingegaan op actuele ontwikkelingen. Daarnaast publiceert de BNG wekelijks een economisch beeld, waarin zij een rentevisie opnemen.

In de eerste maanden van 2022 is de rente sterk gestegen als gevolg van de naweeën van corona, verstoringen in de productieketens en de oorlog in Oekraïne. In mei is de inflatie in Europa opgelopen tot 8,1%. Als de inflatie rond de huidige niveaus blijft, zijn verdere rentestijgingen waarschijnlijk. De ECB heeft al renteverhogingen aangekondigd.

Renteverloop 10 jaar fixe van de BNG van 1 januari 2021 tot 15 juni 2022.

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is de limiet voor de toegestane omvang van de netto vlottende schuld (kort geld). Bij overschrijding van deze limiet kan de gemeente door de toezichthouder verplicht worden om een langlopende lening aan te trekken. Daarnaast kan de toezichthouder bepalen dat voor het aantrekken van kortlopende financieringen vooraf toestemming is vereist. Een overschrijding is gedurende maximaal 3 achtereenvolgende kwartalen toegestaan.

De kasgeldlimiet is bepaald op 8,5% van het begrotingstotaal. Het begrotingstotaal van De Fryske Marren bedraagt afgerond € 152,4 miljoen, daarmee komt de kasgeldlimiet op € 13,0 miljoen. In de jaarrekening rapporteren we over de werkelijke omvang van de netto vlottende schuld (kort geld).

Liquiditeitenplanning
De liquiditeitenplanning laat voor de komende begrotingsperiode het volgende beeld zien.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2022 10:39:29 met de export van 11/09/2022 10:33:16