Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Context en achtergrond
Het totale areaal is als volgt samengesteld:

Omschrijving

Eenheden

Vaarwegen

72 km

Lengte vaarwegen in baggerbeheer

23 km

Lengte oeverconstructies vaarwegen

29 km

Lengte geulen IJsselmeerwater

6 km

Passantenhavens

5 stuks

Kleine havens

10 stuks

Verhuurde ligoevers

20 stuks

Onze gemeente bezit 72 km aan vaarwegen, waarvan circa 23 kilometer onder onze onderhoudsverplichting valt. Voor het overige valt dit grotendeels onder de verantwoordelijkheid van de provincie. De oeverconstructies zijn geïnventariseerd en de kwaliteit van de oeverconstructies is beoordeeld. De totale lengte van de door ons te beheren oeverconstructies vaarwegen is 29 km. Verder bezit onze gemeente 5 passantenhavens, een aantal kleinere havens en een groot aantal ligoevers.

De kleinere havens en ligoevers zijn geïnventariseerd. De havens hebben naast oeverconstructies nog steigers, meerpalen, gebouwen, walstroom- en watervoorzieningen. Kostenbepalend zijn de kosten voor de oeverconstructies en het baggeronderhoud. Drie van de passantenhavens (Balk, Joure en Langweer) worden verhuurd en geëxploiteerd door derden. De passantenhavens in Lemmer en in Sloten worden door ons zelf geëxploiteerd en onderhouden.

Kaderstellende beleidsnota's

  • Beleid passantenhavens

Zoals hierboven staat aangegeven worden drie van de passantenhavens verhuurd en worden de havens in Lemmer (het Dok + ligoevers binnen en buiten) en Sloten beheerd door onze eigen havendienst. In 2015 is de beleidsnotitie service gericht passantenhavenbeheer door het college vastgesteld. Hierbij is gekozen voor maatwerk. In januari 2017 is een notitie “Uitwerking service gericht passantenhavenbeheer” door het college vastgesteld. In deze notitie zijn maatregelen omschreven. Dit ter bevordering van service gericht passantenhavenbeheer.

  • Beleid vaarwegen

Dit is vastgelegd in het Meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen 2019 – 2022 en het Meerjarenplan baggeren vaarwegen 2019 – 2022.  De geactualiseerde meerjarenplannen worden in de loop van 2023 aan u voorgelegd.

Financiële structuur
Baggeren vaarwegen
De dagelijkse kosten voor onderzoek en klein baggeronderhoud wordt gedekt vanuit de begroting. Daarnaast is er sprake van een voorziening baggeren vaarwegen ter dekking van het groot baggeronderhoud. De jaarlijkse onttrekking vanuit de voorziening vindt plaats conform de vooraf opgestelde en door het college geaccordeerde jaarplannen. De stand van de voorziening op 1 januari 2022 € 560.000. De jaarlijkse storting is € 175.000. De stand van de voorziening is voldoende om het groot onderhoud voortvloeiende uit het vastgestelde beheerplan de komende jaren te dekken.

Wat willen we bereiken?
Wij willen bereiken dat ons areaal van vaarwegen (baggeren, oeverconstructies en steigers) in goede staat verkeert en dat onze passantenhavens op een goede manier beheerd kunnen worden. Het beleid ten aanzien van de passantenhavens is vastgesteld. De notitie ‘Uitwerking service gericht passantenhavenbeleid’ is door het college vastgesteld.

Wat gaan we daarvoor doen?
Wij willen onze vaarwegen baggeren conform de afspraken in het meerjarenplan baggeren. Daarnaast vervangen we de oeverconstructies ook conform het meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen. Om aan de kwaliteitseisen van het passantenhavenbeleid te voldoen nemen we de benodigde organisatorische maatregelen mee.

Trends en ontwikkelingen
Jachthavens zijn de ‘toegangspoort’ vanaf het water naar de verschillende dorpen en steden. In het afgelopen seizoen zien we een toename in het aantal passanten in onze passantenhavens. Dit heeft voor een deel te maken met het mooie weer van afgelopen zomer. Verder is er een toename te zien van dagtoerisme bij mooi weer.  

Ten gevolge van de coronacrisis hebben onze passantenhavens in het begin van het seizoen 2021 een iets mindere start gehad. Nu er versoepelingen zijn doorgevoerd nemen het aantal boten en daarmee de passanten weer toe. Verwacht wordt dat er ten opzichte van voorgaande jaren geen grote achterstand ontstaat.

Verder vergrijst de belangrijkste doelgroep en het botenbestand in Nederland wordt steeds ouder. Nieuwe generaties hebben minder behoefte aan bezit, kopen minder snel een duur zeiljacht of motorboot en kiezen vaker voor bijzondere, kleinschaligere vormen van waterrecreatie.

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2022 10:39:29 met de export van 11/09/2022 10:33:16