Om de risico's van Gemeente de Fryske Marren in kaart te brengen is in samenwerking met de teams een risicoprofiel opgesteld. In het onderstaande overzicht wordt echter alleen het aantal risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit met een maximum van 20.
bedrag x € 1.000 | |||||
Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | |||||
Risico-nummer | Risico | Kans | Maximaal financieel gevolg | Invloed | Beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
R137 | Afsluiten gaslevering Gazprom | 90% | 1.250 | 9.17% | OVEF stuurt op zelflevering |
R104 | Rampen en crisis (GRIP 4). | 20% | 3.500 | 5.65% | Actualiseren crisisplan, opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers |
R112 | Integrale Veiligheid | 50% | 1.000 | 4.06% | Beroep op tijdelijke handhavers en compensatieregelingen vanuit het Rijk. Bij pieken specifiek extra inhuren. |
R98 | Geen stroomlevering | 50% | 1.000 | 4.06% | Proactieve communicatie richting kopers, meedoen in politiek bestuurlijke lobby |
R135 | Extreme inflatie | 50% | 1.000 | 4.06% | Reserveringen t.a.v. prijsstijgingen |
R76 | Onvoldoende budget om bestaande ondersteuningsvragen te realiseren. Ambitieniveau sluit niet aan bij financiële mogelijkheden. | 50% | 1.000 | 4.05% | Adviseren gelden te bestemmen voor uitvoering, aanvragen middels reguliere P&C proces |
R136 | Krappe arbeidsmarkt | 50% | 750 | 3.05% | Actualiseren strategische personeelsplanning, specifiek inhuren |
R114 | Omgevingswet | 50% | 700 | 2.83% | Beroep doen op rijksmiddelen en subsidies. |
R117 | Empatec | 50% | 600 | 2.45% | Kwartaalrapportages van GR. Verder ontwikkelen business case. |
R96 | Onvoldoende kavels verkopen (bedrijventerreinen) | 30% | 1.000 | 2.43% | Bestaand aanbod nadrukkelijk onder aandacht brengen, locaties aantrekkelijk maken |
R25 | Rentelast stijgt mogelijk fors | 70% | 400 | 2.27% | |
R125 | Onrechtmatig inkopen | 25% | 1.000 | 2.05% | Structureel bewustwording creeëren middels inkoopstartformulier, inkoopkalender en periodieke gesprekken. |
R131 | Continuïteit digitale Infrastructuur | 50% | 500 | 2.04% | Structureel bewustwording creeëren. Introductieprogramma nieuwe medewerkers, handboek informatieveiligheid. Audit op information security |
R130 | Inbraak IT-systemen | 50% | 500 | 2.04% | Periodiek actualiseren Actieplan Informatieveiligheid. Nulmeting uitvoeren voor BIO-cyclus |
R75 | Toename en toekennen van dure maatwerkvoorzieningen | 50% | 500 | 2.15% | Lobby in nieuwe kabinet voor inkomensafhankelijke toetsing (eigen bijdrage aanvrager) |
R74 | Transformatie (nieuwe inkoop 2018) loopt, onzekerheid met betrekking tot de budgetten blijven. Invoering van resultaatsfinanciering | 50% | 500 | 2.15% | Herstel jeugd bekostigen, actueel beeld van prognoses ontwikkelen |
R115 | Verzakking wegen, bermen en kunstwerken | 75% | 300 | 1.83% | Aanvragen middelen bij aanmelding, meerjarenplannen actualiseren, communicatie met inwoners |
R105 | Rampen en crisis (GRIP 3) (gemeentegrens overschrijdend) | 10% | 2.000 | 1.61% | Actualiseren crisisplan, opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers |
R82 | Onvoldoende afzet van kavels (marktconforme prijsstelling) | 10% | 2.000 | 1.61% | Actualiseren marktconsultatie |
Bovenstaande risico's zijn benoemd rekening houdend met de aanmeldingen.
De totale maximale financiële omvang van de TOP 20 aan risico’s is ongeveer € 18,5 miljoen. De TOP 20 aan risico’s bepaalt voor ongeveer 42% het totale benodigde weerstandsvermogen.
Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Onderstaande figuur en de bijhorende tabel tonen de resultaten van de risicosimulatie.
Tabel 2: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
Percentage | Bedrag |
---|---|
5% | € 3.887.251 |
10% | € 4.306.843 |
15% | € 4.597.077 |
20% | € 4.845.478 |
25% | € 5.060.329 |
30% | € 5.256.706 |
35% | € 5.447.763 |
40% | € 5.634.242 |
45% | € 5.814.124 |
50% | € 6.000.276 |
55% | € 6.186.979 |
60% | € 6.381.652 |
65% | € 6.592.591 |
70% | € 6.825.901 |
75% | € 7.078.530 |
80% | € 7.372.437 |
85% | € 7.729.122 |
90% | € 8.199.685 |
95% | € 8.945.953 |
Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van afgerond € 8.200.000 (benodigde weerstandscapaciteit).
Nieuwe ontwikkelingen
Afsluiten gaslevering Gazprom
Voor 2023 zijn de financiële gevolgen voor de inkoop van gas en elektra ongewis. Ten tijde van het opstellen van deze begroting is er landelijk discussie over de uitvoering van het vijfde sanctiepakket van de Europese unie. Als er ontheffing wordt verleend voor dit sanctiepakket kan het contract met Gaszprom, initieel tot 1 januari 2023, indien mogelijk tot 1 januari 2024 worden voortgezet. Bij de OVEF speelt nu de vraag wanneer dan over te gaan op zelflevering van gas.
Extreme inflatie
De extra financiële middelen die gemeenten via de meicirculaire 2022 ontvangen van het Rijk betreffen grotendeels een financiële compensatie voor de hogere inflatie. Dit is van toepassing op onze reguliere uitgaven en de lopende investeringen. Het prijspeil in de programmabegroting 2023 stemmen we, conform de systematiek in de afgelopen jaren, af op de genoemde inflatiecijfers in deze circulaire. Deze percentages zijn fors toegenomen.
We lopen het risico dat projecten en werkzaamheden stil komen te vallen of aanzienlijke vertraging oplopen. Inkoop wordt duurder, aanbestedingstrajecten komen soms ver boven de beschikbare budgetten uit en nieuwe contracten worden prijziger. Tegelijkertijd ziet de gemeente een schaarste op verschillende markten, die naast prijsopdrijvend effect ook effect hebben op de planningen. Daarbij stellen we ons op het standpunt dat grote investeringen, waar al besluitvorming over heeft plaatsgevonden, doorgang moet blijven vinden.
Krapte op arbeidsmarkt
Al geruime tijd wordt onderkend dat gemeenten in de nabije toekomst wellicht te maken zullen krijgen met een lastig bedrijfsvoeringsvraagstuk, namelijk een tekort aan personeel. Dit is ook een landelijke trend. Veel gemeenteambtenaren gaan komende jaren met pensioen. Vanwege de krappe arbeidsmarkt zal het lastig zijn om voldoende nieuwe medewerkers aan te trekken. Om hier op voorbereid te zijn, werken we aan een strategische personeelsplanning.