Home

Niet gehonoreerde aanmeldingen

Bedragen x € 1.000

Categorie

Incidenteel/structureel

Investering

Status

Wens

Incidenteel

Niet honoreren

Exploitatielasten

2023

2024

2025

2026

70

Algemene (bestuurlijke) toelichting 
Om het gebruik van de fiets vanuit gezondheidsbelang en duurzaamheid te stimuleren, wordt de fietsverbinding Sneek-Joure-Heerenveen op het gemeentelijk grondgebied buiten de bebouwde kommen opgewaardeerd tot een aantrekkelijke, veilige en vlotte doorfietsroute. De werkzaamheden worden in 2022/2023 uitgevoerd. Om het fietsgebruik op eerdergenoemde verbinding verder te stimuleren is het gewenst de fietsroute ook in de betreffende bebouwde kommen veiliger en aantrekkelijker te maken. Dit betreft concreet de bebouwde kommen van Joure, Oudehaske en Haskerhorne.  
Deze aanmelding heeft betrekking op de bebouwde kom van Joure en heeft een relatie met de aanmelding ‘Voorbereidingskrediet realiseren doorfietsroute en aanpak verkeersveiligheids-/ fietsknelpunten bebouwde kom Oudehaske en Haskerhorne’.  

Voor Joure is het van belang de fietsroute langs de Sewei in de bebouwde kom op te waarderen tot doorfietsroute, door het verbreden van de route en het vervangen van asfalt door beton. Daarnaast is het wenselijk de fietsroute ter hoogte van de Scheen op maaiveld rechtdoor te trekken tot voorbij de Roazebosk. Hierdoor ontstaat een logische, eenduidige en directe fietsroute. Ook wordt gedacht aan het opheffen van de fietstunnel aan het eind van de Scheen en de minirotonde Scheen/Sewei te voorzien van vrijliggende fietspaden op maaiveld. Hiermee ontstaat een eenduidige inrichting van de minirotondes op de hele rondweg van Joure. Ook kan dan een directere fietsverbinding tussen Roazebosk en centrum Joure worden gerealiseerd. Het vervangen van de fietstunnel Sewei door vrijliggende fietsvoorzieningen rondom de minirotonde heeft als bijkomend voordeel dat het aantal oversteekbewegingen op de Sewei ter hoogte van de Groenhof aanzienlijk zal verminderen. Ook zullen er minder oversteken plaatsvinden bij de Hollandiastraat ter hoogte van de Roazebosk. Dit verhoogt de verkeersveiligheid op zowel de Sewei als de Hollandiastraat.   
Het verwijderen van de fietstunnel is een complexe aangelegenheid en vraagt diverse onderzoeken. Uit inspecties is gebleken, dat de tunnel over enige tijd toe is aan groot onderhoud.  
Daarom is nu het moment om onderzoek te doen naar de mogelijkheden, de daarmee gepaard gaande kosten en draagvlak voor het al dan niet opheffen van de tunnel. Daarnaast staat het fietspad Sewei (gedeelte ovatonde – Roazebosk / Haulstersingel) op de planning voor groot onderhoud op korte termijn en kan daarmee werk met werk gemaakt worden. 
Vanwege de complexiteit wordt een voorbereidingskrediet gevraagd voor het doen van onderzoeken, kostenberekeningen, afstemming diverse stakeholders, maken definitief ontwerp en peilen draagvlak. Tevens worden subsidiemogelijkheden nader onderzocht.  

Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd? 
De illegale oversteken Sewei blijven bestaan. Hierdoor blijft het risico op ongevallen bestaan. Doel van de doorfietsroutes is het gebruik van de fiets te stimuleren. Met het niet honoreren van deze aanmelding ontbreekt er op belangrijke delen in de doorfietsroute Sneek – Joure – Heerenveen een veilige en comfortabele fietsinrichting. Dit komt het stimuleren van het gebruik van de fiets niet ten goede.  

Deze pagina is gebouwd op 11/09/2022 10:39:29 met de export van 11/09/2022 10:33:16