Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Wens | Structureel | Niet honoreren | |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
243 | 243 | 243 | 243 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
De raad heeft bij het bespreken van de kadernota 2018 3 fte beleid en 1 fte bedrijfsvoering toegekend aan team Maatschappelijke Ontwikkeling. Er is een krediet beschikbaar gesteld voor 3 jaren. Daarna is in 2021 een aanvraag gedaan om dit structureel toe te kennen. Dat is niet toegekend er is besloten om dit met één jaar (2022) te verlengen (PN21/punt 33).
In 2021 is een aanvraag gedaan om 1fte bedrijfsvoering structureel te maken voor team Financieel Beleid. Bij de organisatiewijziging is deze functie verplaatst van team MO naar team FB. Deze aanvraag is wel toegekend.
Deze aanvraag gaat dus over 3fte beleid Sociaal domein voor team MO.
De aanvraag van 2018 is gedaan omdat bij de start van de decentralisaties in 2015 in het bedrijfs- en organisatieplan de fte’s vooral zijn verdeeld onder de SWT’s en backoffice. Het onderdeel beleid is destijds minimaal opgehoogd. Door de inzet van de 3fte is in de afgelopen jaren uitvoering gegeven aan forse opgaven binnen het sociaal domein zoals de door de raad gewenste financiële grip en beheersing. Die opgaven zijn niet verminderd. Het blijft nodig om voldoende capaciteit beschikbaar te hebben voor bijv. het monitoren van de aantallen en uitgaven.
Om te kunnen voldoen aan de wettelijke taken van de Participatiewet, Jeugdwet en de WMO is naast de huidige vaste formatie deze capaciteit van 3 fte structureel nodig. Denk hierbij aan taken als het opstellen van integrale beleidsplannen, uitvoeringsplannen, verordeningen en beleidsregels en het opstarten en begeleiden van inkoopprocessen.
Eind 2020 is een intern onderzoek gedaan naar de formatie van team MO door bureau Stimulansz. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de formatie op dat moment vergelijkbaar was als gemeenten met dezelfde omvang qua inwoners. Echter wel inclusief de 3fte die nog tijdelijk werden gefinancierd.
Uit de in opdracht van de raad uitgevoerde benchmark door Berenschot kwam hetzelfde beeld naar voren.
Beide onderzoeken gaven aan dat er in onze gemeente sprake is van een hoog ambitieniveau. Om de ambities waar te kunnen maken is deze omvang van de formatie nodig.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
De beleidsontwikkeling, evaluatie en monitoring van de uitvoering en financiële grip en beheersing van de wettelijke taken komt onder druk te staan. Beleidsmedewerkers, die budgethouder zijn, hebben onvoldoende tijd voor het analyseren van rapportages en kunnen daarmee niet tijdig adviseren over aanpassing van beleid en daarmee taken in de uitvoering.
Er zullen prioriteiten gesteld moeten worden in de uit te voeren werkzaamheden. Als de prioriteit aan de wettelijke taken in het sociaal domein wordt gegeven gaat dit ten koste van beleidsontwikkeling op de beleidsterreinen Sociale basis, Gezondheid, Leefbaarheid en Onderwijs.