Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Wens | Structureel | 165 | Niet honoreren |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
5 | 10 | 10 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
De Fjildwei-Kleasterwei door Akmarijp-Terkaple maakte onderdeel uit van de snelste verbinding tussen Joure en Akkrum (en oorspronkelijk met Leeuwarden). Het is nog steeds een relatief drukke weg. De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is 80 km/uur, binnen de kom 50 km/uur. Dit past niet in het duurzaam veilig verkeersbeleid, om te komen tot een eenduidig, functioneel en verkeersveilig wegennet. De route Joure-Terherne is in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan gecategoriseerd als verblijfsgebied met een maximumsnelheid van 60 respectievelijk 30 km per uur. De werkelijk gereden snelheid op dit traject is (fors) hoger en ook hoger dan op veel andere wegen in het buitengebied. In de periode januari 2014 tot december 2021 hebben op de Fjildwei in de bebouwde kom van Akmarijp/Terkaple 4 ongevallen plaatsgevonden. Vorig jaar is bij wijze van proef een aantal (kleine) verkeersmaatregelen genomen om 60 km/uur meer af te kunnen dwingen. Het gaat in dit verband om ca. 1.500 meter weg. Plaatselijk Belang Akmarijp/Terkaple heeft verzocht om het 60 km per uur-gebied te handhaven en uit te breiden en voor de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km per uur in te stellen. De betreffende weggedeeltes moeten hierop ingericht worden. Het gaat hierbij om 11 wegvak- kruispuntmaatregelen voor gemiddeld € 15.000 exclusief BTW per maatregel. De ontwerpopgave is de mogelijkheden van een 30- en 60 km per uur inrichting te verkennen in samenspraak met PB en omgeving. Dit moet resulteren in een veilig ingerichte weg.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
De weg blijft (gevoelsmatig) verkeersonveilig en levert overlast op. De inrichting van de weg is (zeer) sober als het gaat om eisen gesteld vanuit het verkeersveiligheidsbeleid.