Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Nieuw beleid | Structureel | 500 | Niet honoreren |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
5 | 14 | 25 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
Het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 gaat uit van het beheersen van factoren waarvan bewezen is dat ze leiden tot potentieel gevaarlijke situaties, met als doel het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers naar 0 in 2050.
Met behulp van een risicoanalyse worden de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem in kaart gebracht: welke wegkenmerken, situaties of gedragingen van verkeersdeelnemers vormen een potentieel gevaar voor de verkeersveiligheid. Een risicoanalyse is een proactief instrument om inzicht te krijgen op welke punten het lokale verkeerssysteem moet worden verbeterd om onveilige situaties te voorkomen.
Wij hebben in 2021 een extern bureau opdracht verstrekt om een analyse van de belangrijkste verkeersveiligheidsrisico’s uit te voeren voor het gemeentelijke wegennet. De risicoanalyse resulteert in een lijst met verkeersveiligheidsrisico’s en een overzichtskaart met risicolocaties. Vervolgens worden de doelstellingen en maatregelenrichtingen uitgewerkt in concrete maatregelen en opgenomen in een uitvoeringsprogramma. De risicoanalyse met uitvoeringsprogramma is inmiddels opgeleverd.
Met behulp van de Rijksbijdrage Verkeersveiligheid zorgt het Rijk de komende jaren voor
een stevige financiële impuls voor regionale overheden. Dit betekent o.a. dat
beheersmaatregelen, die voortkomen uit een risicoanalyse verkeersveiligheid, waarschijnlijk
voor 50% subsidiabel zijn. Het Rijk is nog bezig met de uitwerking van de precieze
subsidieregeling (2e tranche SPV). Wel is duidelijk, dat voor het verkrijgen van rijkssubsidies voor de aanpak van risicolocaties een vastgestelde risicoanalyse een voorwaarde is. Door het externe bureau is aangegeven dat volgens de in voorbereiding zijnde subsidieregeling onze gemeente naar verwachting in aanmerking komt voor een rijksbijdrage van maximaal ruim
€ 500.000 (op basis van 50/50). Dit resulteert dan in een bedrag van max. € 1.000.000,-
(€ 500.000,- gemeente en € 500.000,- Rijk).
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
De verkeersveiligheids-risico-locaties worden niet aangepakt. Hierdoor blijft het risico dat er ongevallen gebeuren en de beleidsdoelstelling niet bereikt wordt.