Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Wettelijk | Structureel | Honoreren | |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
95 | 95 | 95 | 95 |
-95 | -95 | -95 | -95 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
De werkvoorraad voor handhavingszaken stijgt. In 2016 betrof dat nog 22 dossiers, maar in 2021 was dat al opgelopen tot 93 dossiers. In de afgelopen jaren is hierop extra ingehuurd met het idee dat het een piek betreft. Na een aantal jaren merken we nu dat de stijging een trend is. De huidige beleidsmedewerker VTH deed voorheen ook handhavingsdossiers en moet steeds meer aandacht geven aan de inzet van toezichthouders in met name domein 1 (BOA’s) en in VTH beleidszaken.
Invloeden zijn hierbij de omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging, maar ook de ontwikkelingen rondom de toename in taken van de BOA's. Om de formatie aan te laten sluiten op de workload is het aantrekken van vast personeel noodzakelijk.
Het voorstel is om 1 fte schaal 10 aan te stellen bij de vaste formatie in de functie van juridisch beleidsmedewerker VTH.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
Jaarlijks blijvend hoge kosten door inhuur middels een budget dat hiervoor niet is bedoeld (wel voor calamiteiten zoals vervanging wegens uitval door ziekte en kortstondige piekbelasting).
Kans op wegtrekken huidige tijdelijke inzet wordt groter door krappe arbeidsmarkt (perspectief elders is groter). Het wegnemen van de huidige inzet levert juridische risico’s op met claims tot gevolg.