Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Nieuw beleid | Incidenteel*/structureel | Honoreren | |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
38* | 38* | 38* | 38* |
98 | 98 | 98 | 98 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
De raad heeft de nieuwe dienstverleningsvisie 2022 – 2026 ‘Dienstverlening ons visitekaartje’ vastgesteld op 22 juni 2022. Duidelijk is dat de implementatie van de dienstverleningsvisie hoog op de politiek bestuurlijke agenda staat. De verwachting is dat dit prominent onderdeel zal uitmaken van het nieuwe collegeprogramma. Via het vorige coalitieakkoord hebben we al ingezet op goede dienstverlening en bereikbaarheid en doorontwikkeling van het bestaande beleid door digitalisering van de dienstverlening.
De nieuwe dienstverleningsvisie borduurt hierop voort en bevat een stevige ambitie voor de periode 2022 – 2026. We willen inzetten op een nog meer dienstbare cultuur, met een passende houding van onze medewerkers is. Dit is naast hoogwaardig informatievoorziening en efficiënte en transparante dienstverleningsprocessen, de sleutel tot excellente dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Om de dienstverleningsvisie tot en met 2026 te implementeren en onze ambities daadwerkelijk te realiseren, zijn we voornemens om een meerjarig programma dienstverlening op te zetten (2023 – 2026). Hiervoor is het nodig om extra formatie beschikbaar te stellen voor de invulling van de functie programma manager.
We vragen hierbij om structurele invulling van deze functie, zodat na afronding van het programma Dienstverlening in 2026, de programmanager de organisatie programmatisch kan ondersteunen in andere complexe (verander) opgaven die op onze gemeente afkomen.
Naast het structureel beschikbaar stellen van formatie voor het aantrekken van een programmanager, is het nodig om incidenteel over voldoende ontwikkel- en innovatie budget te beschikken tijdens de looptijd van het programma (tot 2026). Dit budget geeft ruimte om onderzoek te doen en implementaties te realiseren ten aanzien van nieuwe, innovatie dienstverleningsvormen zoals videobellen, maatwerk dienstverlening op afspraak en om andere nieuwe, slimme services voor onze inwoners te ontwikkelen ter verbetering van dienstverlening en communicatie.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
De doorontwikkeling van de dienstverlening kan maar deels worden gerealiseerd. Er is geen tot zeer weinig ruimte om te ontwikkelen (zowel op het gebied van cultuur als op ICT gebied) en nieuwe services aan te bieden aan onze inwoners. Bijvoorbeeld in het toepassen van de Serviceformule methode voor procesoptimalisatie vanuit inwonersperspectief, of om te investeren in opleiding en training omtrent (begrijpelijke) schrijfvaardigheden.