Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Wettelijk | Structureel | Honoreren | |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
74 | 74 | 74 | 74 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
Het cluster KCC-zorg valt onder programma 1. Omdat met deze aanvraag beoogd wordt om dit cluster te laten vallen onder het Sociaal Wijkteam is er voor gekozen om deze aanvraag binnen programma 5 te doen.
In 2015 was de start van het Sociaal Domein zoals wij dit nu hebben ingericht. Bijna alle aanmeldingen voor het Sociaal Wijkteam Zorg en Participatie en een deel van de aanmeldingen voor het Sociaal Wijkteam Jeugd en Gezin komen binnen via het KCC-zorg. Dit cluster heeft in de afgelopen jaren een ontwikkeling doorgemaakt.
In het begin waren de werkzaamheden van het KCC-zorg vooral gericht op kort cyclische dienstverlening. Door het KCC-zorg was de bereikbaarheid van het Sociaal Wijkteam gewaarborgd, werden onze inwoners deskundig te woord gestaan en kwam de vraag bij de juiste medewerker of ketenpartner terecht.
Ondertussen heeft het cluster een ontwikkeling doorgemaakt. De werkzaamheden van de medewerkers van het KCC-zorg gaan verder. Er is geen sprake meer van alleen aanhoren en doorzetten. De medewerkers voeren hun gesprekken meer in de hulpverleningssfeer. De vraagstelling vanuit de samenleving wordt meer divers en zeker meer complex en dat leidt tot gesprekken die intensiever zijn en langer duren. De gesprekken gaan verder dan alleen een eerste uitvraag en zorgen er soms voor dat de vraag van de klant niet hoeft te worden doorgezet naar het wijkteam.
Deze ontwikkelingen hebben invloed op de bereikbaarheid van KCC-zorg en daarmee het Sociaal Domein. Wachttijden worden langer en het aantal terugbelnotities neemt toe.
Beide ontwikkelingen, de toename van het aantal (complexe) vragen en veranderende rol van de medewerker, maken dat het huidige aantal Fte’s niet meer passend is. Daar waar voorheen een bezetting van 2 medewerkers voldoende was, blijkt dit nu niet meer toereikend. Een uitbreiding met 0,8 Fte is noodzakelijk om de kwaliteit van de dienst/hulpverlening te waarborgen.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
Mocht de aanvraag niet gehonoreerd worden dan kan de continuïteit van de dienstverlening niet worden gewaarborgd met als gevolgd dat we vanuit het KCC én Sociaal Domein niet meer kunnen voldoen aan de afspraken rondom onze dienstverleningsvisie.