Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/structureel | Investering | Status |
---|---|---|---|
Autonoom | Structureel | 600 | Honoreren |
Exploitatielasten | |||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
5 | 14 | 23 | 32 |
Algemene (bestuurlijke) toelichting
Door de steeds grotere verkeersdruk en groter en zwaarder wordende voertuigen zijn er op veel locaties terugkerende bermschade en rijsporen. Ook het asfalt heeft hierdoor minder opsluiting en steun. Hierdoor brokkelt het asfalt steeds verder af. Huidige herstelmaatregelen zijn minimaal en er zijn veel klachten en ongevallen. Voor de meest terugkerende locaties willen we bermbeton aanbrengen. Dit is geen groot onderhoud en valt dus niet binnen de voorziening wegen. Wanneer de bermen gereed zijn worden ze wel opgenomen in het areaal en daarmee ook onderhouden. Hiervoor willen we een programma opstarten waarbij we jaarlijks een aantal wegen ten uitvoer brengen. Onderstaand de locaties waar de meeste klachten en ongevallen gemeld zijn en waar we het eerst willen beginnen:
- Lange en Koarte Ekers
- Badweg
- Nij Amerika
- Streek
- Overig nog nader te onderzoeken
Deels kunnen we deze stroken projectmatig meenemen in het asfaltonderhoud. Dit levert een aanbestedingsvoordeel op. Daarom willen we dit planmatig oppakken tussen 2023 en 2026. Hier is € 150.000,- per jaar voor nodig.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
De kwaliteit van wegenareaal verslechtert door slechte opsluiting (steun) van de berm ten opzichte van de wegverharding. Dagelijks onderhoud komt steeds meer onder druk door het moeten herstellen van de bermen. Ook nemen klachten en aansprakelijkstellingen toe en daarmee de kosten voor de aansprakelijkheidsverzekering.